Trimgruppen - der latteren sitter løst

Kristiansand sanitetsforening har lenge vært et samlingspunkt for de som ser verdi i å holde kropp og sjel i form. Trimgruppen KløverTrim er et strålende eksempel på hvordan pensjonisttilværelsen for kvinner kan være alt annet enn stillestående.

Det er ikke noe nytt at forskning viser at fysisk aktivitet kan ha stor helseeffekt i alle aldre, men allikevel er det viktig for oss å belyse dette. Vi i sanitetsforeningen ønsker derfor å legge ekstra til rette for å gi et godt tilbud til både våre medlemmer, men også andre som ønsker å bevege seg mer i hverdagen. Hver tirsdag og torsdag arrangerer vi trening på Kløvertun, med Eva-Lill Bjørklund, rådgiver i Kristiansand sanitetsforening, som instruktør.

Gruppens dynamikk er umiddelbart merkbar – her er det rom for alle. Eva-Lill forklarer med et smil om munnen at «trim for oss er mer enn bare bevegelse, det er en time fylt med latter og godt selskap. Samtidig er det også alvor i treningen. Vi tar i, og det er viktig». Det er ikke snakk om noen lavterskel-gruppe her, for selv om de retter seg mot «ferske pensjonister», overrasker disse damene med sin imponerende sprekhet.

Det har skjedd at det har dukket opp en mann blant damene, men det er ingen tvil om at det er overvekt av damer på disse timene. Selv om trimmen skal være tung, er det alltid rom for justeringer. Tilpasning er nøkkelordet; dersom noen ikke kan delta fullt ut, må vi justere øvelsene.

Kaffekos

Etter hver trimøkt på torsdagene inntas frukt og kaffe, med latter og gode samtaler. Her knyttes nye vennskap og samholdet vokser. Miljøet i trimgruppen er ikke bare inkluderende; det er også varmt og inviterende. «Hvis det ikke er plass, så skaper vi plass,» er det som understreker deres åpenhet og ønsket om alltid å ønske flere velkommen.

Eva-Lill kan fortelle at de de siste årene har sett en vekst i antall medlemmer av trimgruppen, noe som er et tydelig bevis på at behovet for et tilbud som dette er til stede. Fra å være seks til syv deltakere, har nå antallet vokst til omtrent 25 faste deltakere hver gang.

Lavterskel-tilbud

I tillegg til sanitetsforeningens egen trimgruppe, benytter også flere seg av fasilitetene på Kløvertun. Alle disse tilbudene er tilrettelagt seniorer i forskjellige fysiske nivå. «Sterk og stødig» er et lavterskel-tilbud for seniorer som begynner å bli litt ustø. Her trener de på styrke og balanse, som ifølge forskning er viktig for å holde seg sterk, stødig og selvstendig lengst mulig. Dette er et tilbud som kan leses mer om her.