Millioner donert til Friluftssykehus

Kristiansand Sanitetsforening har gitt Friluftssykehus i gave til SSHF i Kristiansand, som åpnet sommeren 2018. Friluftssykehuset er tegnet av Arkitektfirmaet Snøhetta og prosjektet utviklet av Stiftelsen Friluftssykehuset.

Friluftssykehus er en hytte på 55 kvm som bygges i tilknytting til sykehuset og skal kunne brukes av alle, også de mest alvorlig syke. Meningen er å gi et tilbud til de som er for syke til å reise hjem, men som trenger et avbrekk fra sykehustilværelsen. Naturbaserte sanseinntrykk har en positiv innvirkning på sykdomsmestringen og Friluftssykehuset vil gi tilgang på naturopplevelser.

Foto: Stiftelsen Fristluftssykehuset

Foto: Stiftelsen Friluftssykehuset
“Bakgrunnen for donasjonen er at Kristiansand Sanitetsforening var 120 år i fjor, og vi ønsket å gi noe tilbake til folket”, forklarer styrets leder Wenche Tronstad. Wenche klippet selv snoren på åpningsdagen fredag 15 Juni 2018.
Nå kan pasienter ved sykehuset i Kristiansand trekke seg tilbake på et helt spesielt sted. Friluftssykehuset ligger med utsikt ned mot lille Arenfeldts dam, på baksiden av sykehuset. Fra hytta kan man se opp på tretoppene fra takvinduet. Sanitetsforeningen håper flere vil benytte seg av tilbudet.